ESTATUTS
Us podeu baixar una còpia dels estatuts de Fem Llavor fent clic aquí
Capítol I. La denominació, els fins i el domicili
Article 1
Amb la denominació Associació “FEM LLAVOR”, com a entitat que vetllarà
per la promoció del Patrimoni Natural de
Torregrossa, es constitueix l’associació, que regularà les seves
activitats d’acord amb la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del
Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques.
Article 2
Les finalitats de l’associació
són:
·
Vetllar, conservar i promoure el patrimoni natural del municipi de
Torregrossa.
·
Vetllar, conservar i promoure indrets d’interès ambiental, paisatgístic,
ecològic o estètic de la població de Torregrossa.
·
Col·laborar amb el municipi de Torregrossa i associacions d’aquest, en
aquelles activitats relacionades amb alguna de les finalitats de l’associació.
·
Es dedicarà especial atenció a la promoció d’activitats socio-culturals
de tipologia diversa sempre dirigides a posar de manifest el vincle entre la
natura i la cultura.
·
Establir vincles amb associacions afins.
Per tal d’assolir aquestes
finalitats l’associació es planteja dur a terme activitats com:
.
Identificació, inventari i donar a conèixer els arbres existents dins del
municipi de Torregrossa.
.
Identificació, inventari i donar a conèixer els arbres singulars que es troben
en el terme municipal de Torregrossa.
.
Identificació i promoció d’indrets d’interès ambiental, paisatgístic, ecològic
o estètic de la població de Torregrossa (places, jardins, banquetes...)
.
Col·laboració en la millora i conservació dels indrets d’interès ambiental
anteriorment citats, tot participant en comissions que des del municipi es
creïn.
.
Proposar la creació de nous espais i/o aprofitament dels ja existents que
puguin ser d’interès ambiental per a la població de Torregrossa.
.
Planificació i disseny d’activitats que comportin el coneixement d’aquest
patrimoni natural.
.
Contactar amb associacions afins de la comarca i participar en les dinàmiques
que s’estableixin.
Article 3
1. El domicili de l’associació
s’estableix a Torregrossa, i radica al C/ Portell, 1, 25141 (Torregrossa –
Lleida)
2. L'àmbit d'activitat principal
de l’entitat serà el municipi de Torregrossa. No obstant això, també es
considera indicativa de l'àmbit d'activitat qualsevol altra referència
geogràfica (sigui de caràcter local, estatal o internacional) relacionada amb
les activitats de l'associació.
3. L’associació tindrà
personalitat jurídica pròpia.
Capítol II. Els membres de l’associació, els seus drets i les seves
obligacions
Article 4
Poden formar part de l’associació
totes les persones majors d’edat. Han de presentar una sol·licitud per escrit a
la Junta Directiva, la qual prendrà una decisió sobre això en la primera reunió
que tingui lloc i la comunicarà en l’Assemblea General més immediata.
Els menors de 18 anys poden adquirir
la condició de socis i exercir els drets derivats d’aquesta condició per mitjà
dels seus representants legals. Els socis menors d’edat no tenen vot en les
assemblees ni poden elegir ni ser elegits membres de la Junta Directiva.
Article 5
Són drets dels membres de
l’associació:
1. Assistir amb veu i vot a les
reunions de l’Assemblea General.
2. Elegir o ser elegits per als
llocs de representació o per exercir càrrecs directius.
3. Exercir la representació que
se'ls confereixi en cada cas.
4. Intervenir en el govern i les
gestions, en els serveis i les activitats de l'associació, d'acord amb les
normes legals i estatutàries.
5. Exposar a l'Assemblea i a la
Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer més plena la
vida de l'associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
6. Sol·licitar i obtenir
explicacions sobre l'administració i la gestió de la Junta Directiva o dels
mandataris de l'associació.
7. Ésser escoltats prèviament a
l'adopció de mesures disciplinàries.
8. Rebre informació sobre les
activitats de l'associació.
9. Fer ús dels serveis comuns
que l'associació estableixi o tingui a la seva disposició.
10. Formar part dels grups de
treball.
11. Posseir un exemplar dels
estatuts.
12. Consultar els
llibres de l'associació.
Article 6
Són deures dels membres de
l'associació:
1. Comprometre's amb les
finalitats de l'associació i participar activament per assolir-les.
2. Contribuir al sosteniment de
l'associació amb el pagament de quotes, derrames i altres aportacions
econòmiques fixades pels estatuts i aprovades d'acord amb aquests.
3. Complir la resta
d'obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.
4. Acatar i complir els acords
vàlidament adoptats pels òrgans de govern de l'associació.
Article 7
Són causes per ser donat de
baixa de l'associació:
1. Que ho decideixi la persona
interessada, que ha de comunicar per escrit la seva decisió a la Junta
Directiva.
2. No satisfer les quotes
fixades.
3. No complir les obligacions
estatutàries.
Capítol III. L'Assemblea General
Article 8
1. L'Assemblea General és
l'òrgan sobirà de l'associació; els seus membres en formen part per dret propi
i irrenunciable.
2. Els membres de l'associació,
reunits en Assemblea General legalment constituïda, decideixen per majoria els
assumptes que són competència de l'Assemblea.
3. Tots els membres queden
subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui
en discrepen i els presents que s'han abstingut de votar.
Article 9
L'Assemblea General té les facultats
següents:
a)
Modificar els estatuts.
b) Elegir
i separar els membres de l'òrgan de govern i controlar-ne l'activitat.
c) Aprovar el pressupost anual i la liquidació
de comptes anuals, i també adoptar els acords per a la fixació de la forma i
l'import de la contribució al sosteniment de l'associació i aprovar la gestió
feta per l'òrgan de govern.
d)
Acordar la dissolució de l'associació.
e)
Incorporar-se a altres unions d'associacions o separar-se'n.
f)
Sol·licitar la declaració d'utilitat pública.
g)
Aprovar el reglament de règim interior.
h)
Acordar la baixa o la separació definitiva, amb un expedient previ, dels
associats i les associades.
i)
Conèixer les sol·licituds presentades per a ésser soci o sòcia, i també les
altes i les baixes d'associats i associades per una raó distinta a la de la
separació definitiva.
j) Resoldre sobre qualsevol altra qüestió que no
estigui directament atribuïda a cap altre òrgan de l'associació. La relació de
les facultats que es fa en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i
no limita les atribucions de l'Assemblea General.
k) Resoldre sobre les qüestions
que no estiguin expressament atribuïdes a cap altre òrgan de l’associació.
Article 10
1. L'Assemblea General es
reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l'any, dins dels mesos compresos entre Gener i Desembre, ambdós inclusivament.
2. L'òrgan de govern pot convocar l'assemblea general
amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer
quan ho sol·liciti un nombre d'associats no inferior al 10%; en aquest cas,
l'assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de la
sol·licitud.
Article 11
1. L'assemblea és convocada per
l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria, que ha de contenir, com a mínim,
l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió.
2. La convocatòria s'ha de
comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i
mitjançant un escrit adreçat al domicili que consti en la relació actualitzada
d'associats i associades que ha de tenir l'associació.
3. Les reunions de l'Assemblea
General, les presideix el president de l'associació. Si no hi és, l'han de
substituir, succesivament, el vicepresident o el vocal de més edat de la Junta.
Hi ha d'actuar com a secretari qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva.
4. El secretari redacta l'acta
de cada reunió, que han de signar ell mateix i el president, amb un extracte de
les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les
votacions i la llista de les persones
assistents.
Al començament de cada reunió de
l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi que s'aprovi o
s'esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra
documentació ha d'estar a disposició dels socis al local social.
Article 12
1. L'assemblea general es
constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de persones associades
presents o representades.
2. El 10% dels associats pot
sol·licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del dia d'un o més assumptes
per tractar i, si ja s'ha convocat
l'assemblea, sempre que ho facin dins el
primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data
de la reunió d'aquella. La sol·licitud també es pot fer directament a
l'assemblea, que decidex el que considera convenient. De totes maneres l’assemblea
general no pot adoptar acords sobre assumptes que no constin a l’ordre del dia,
llevat que s’hagi constituït amb caràcter universal o que els acords es
refereixin a la convocatòria d’una nova assemblea general.
Article 13
1. En les reunions de
l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l'associació.
2. Els acords es prenen per
majoria simple de vots dels socis presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la
separació dels membres, la modificació dels estatuts, la dissolució de
l'associació, la constitució d'una federació amb associacions similars o la
integració en una de ja existent, cal un nombre de vots equivalent a les dues
terceres parts dels assistents. En qualsevol cas, l'elecció de la Junta
Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria
relativa dels socis presents o representats.
4. Les candidatures que es
presentin formalment tenen dret a una còpia de la llista dels socis i dels seus
domicilis certificada pel secretari amb el vistiplau del president.
Capítol IV. La Junta Directiva
Article 14
1. Regeix, administra i
representa l'associació la Junta Directiva, que componen el president, el
vicepresident, el secretari, el tresorer i els vocals. Aquests càrrecs han de
ser exercits per persones diferents.
2. L'elecció dels membres de la
Junta Directiva, que han de ser associats, es fa per votació de l'Assemblea
General. Les persones elegides entren en funcions després d'haver acceptat el
càrrec.
3. El nomenament i el cessament
dels càrrecs han de ser certificats pel secretari sortint, amb el vistiplau del
president sortint, i s'han de comunicar al Registre d'Associacions.
4. Els membres de la Junta
Directiva exerceixen el càrrec de forma gratuïta.
Article 15
1. Els membres de la Junta
Directiva exerceixen el càrrec durant un període de 5 anys, sense perjudici que puguin ser reelegits.
2. El cessament dels càrrecs
abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se
per:
a)
dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual se n'exposin els
motius
b)
malaltia que incapaciti per exercir el càrrec
c) baixa
com a membre de l'associació
d) sanció
per una falta comesa en l'exercici del càrrec, imposada d'acord amb el que
estableix l'article 13.3 dels estatuts
3. Les vacants que es
produeixin en la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de
l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l'associació pot
ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 16
1. La Junta Directiva té les
facultats següents:
a)
Representar, dirigir i administrar l'associació de la manera més àmplia que
reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions preses per l'Assemblea
General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta
Assemblea estableixi.
b)
Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels
organismes públics i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els
recursos pertinents.
c)
Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.
d)
Proposar a l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes que
els membres de l'associació han de satisfer.
e)
Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que
s'hi adoptin.
f)
Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General
perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.
g)
Contractar els empleats que l'associació pugui tenir.
h)
Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb
normalitat.
i)
Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els
fins de l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a
terme.
j)
Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada grup
de treball, a proposta dels mateixos grups.
k) Dur a
terme les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats i altres
persones, per aconseguir:
-subvencions o altres ajuts
-l'ús de locals o edificis que
puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de
recuperació ciutadana
l) Obrir
comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit
d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició
dels fons es determina a l'article 29.
m)
Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i
donar-ne compte en la primera reunió de l´Assemblea General.
n)
Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a
algun altre òrgan de govern de l'associació o que li hagi estat delegada
expressament.
Article 17
1. La Junta Directiva, convocada
prèviament pel president o per la persona que el substitueixi, s'ha de reunir
en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, i que
en cap cas no pot ser inferior a una vegada cada trimestre.
2. S'ha de reunir en sessió extraordinària
quan la convoqui amb aquest caràcter el president o bé si ho sol·licita un trerç dels membres que la componen.
Article 18
1. La Junta Directiva
queda constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha un
quòrum de la meitat més un.
2. Els membres de la Junta
Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin,
encara que, per causes justificades, poden excursar-se'n. L'assistència del
president o del secretari o de les persones que els substitueixin hi és
necessària sempre.
3. La Junta Directiva pren els
acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 19
1. La Junta Directiva pot
delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de
treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços del seus
membres.
2. També pot nomenar, amb el
mateix quòrum, un o uns quants mandataris per exercir la funció que els confiï
amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
Article 20
Els acords de la Junta Directiva
s'han de fer constar en el llibre d'actes i han de ser signats pel secretari i
el president. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s'ha de llegir
l'acta de la sessió anterior perquè s'aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Capítol V. El president i el vicepresident
Article 21
1. Són pròpies del president les
funcions següents:
a)
Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea
General i de la Junta Directiva.
b)
Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta
Directiva.
c) Emetre
un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
d)
Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de la Junta
Directiva.
e) Visar
les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l'associació.
f) Les
atribucions restants pròpies del càrrec i aquelles per a les quals el deleguin
l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president és
substituït, en cas d'absència o malaltia, pel vicepresident o el vocal de més
edat de la Junta, per aquest ordre.
Capítol VI. El tresorer i el secretari
Article 22
El tresorer té com a funció la
custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també l'elaboració del
pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa.
Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva,
les quals han d'ésser visades prèviament pel president, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en
establiments de crèdit o d'estalvi.
Article 23
El secretari ha de custodiar la
documentació de l'associació, aixecar, redactar i signar les actes de les
reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar els
certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis.
Capítol VII. Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i constitució de qualsevol
comissió o grup de treball, l'han de plantejar els membres de l'associació que
vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la Junta Directiva i explicar les
activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s'ha de
preocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, els
encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de
les seves actuacions.
Capítol VIII. El règim econòmic
Article 25
Aquesta associació no té
patrimoni fundacional.
Article 26
Els recursos econòmics de
l'associació es nodreixen de:
a) les quotes que fixa
l'Assemblea General per als seus membres
b) les subvencions oficials o
particulars
c) les donacions, les herències
o els llegats
d) les rendes del patrimoni
mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se.
Article 27
Tots els membres de l'associació
tenen l'obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames,
de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea General, a proposta de
la Junta Directiva.
L'Assemblea General pot establir
quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals -que s'abonaran per mesos,
trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva- i quotes
extraordinàries.
Article 28
L'exercici econòmic coincideix
amb l'any natural i queda tancat el 31 de desembre.
Article 29
En els comptes corrents o
llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de
figurar les signatures del president, el tresorer i el secretari.
Per poder disposar dels fons
n'hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la del tresorer o bé
la del president.
Capítol IX. El règim disciplinari
Article 30
L'òrgan de govern pot sancionar
les infraccions comeses pels socis que incompleixen les seves obligacions.
Aquestes infraccions es poden
qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden
anar des d'una amonestació fins a l´expulsió de l'associació, segons el que
estableixi el reglament intern.
El procediment sancionador
s'inicia d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o comunicació. En el
termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita
l'expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb
audiència prèvia del presumpte infractor.La resolució final, que ha de ser
motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva,
l'adopta aquest òrgan de govern també dins d'un període de 15 dies.
Contra les sancions per faltes
greus i molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades
hi poden recórrer, si el reglament intern estableix el procediment per fer-ho,
davant la primera assemblea general que tingui lloc.
Capítol X. La dissolució
Article 31
L'associació pot ser dissolta si
ho acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari
expressament per a aquest fi.
Article 32
1. Un cop acordada la dissolució,
l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la
destinació dels béns i drets de l'associació, com a la finalitat, l'extinció i
la liquidació de qualsevol operació pendent.
2. L'Assemblea està facultada per elegir una comissió
liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de l'associació estan exempts de
responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a complir les
obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
4. El romanent net que resulti de la liquidació s'ha de
lliurar directament a l'entitat pública o privada sense afany de lucre que, en l'àmbit
territorial d'actuació de l'associació, hagi destacat més en la seva activitat
a favor d'obres benèfiques.
5. Les funcions de liquidació i d'execució dels acords a
què fan referència els apartats anteriors d'aquest mateix article són
competència de la Junta Directiva si l'Assemblea General no confereix aquesta
missió a una comissió liquidadora especialment designada.
Rosa Pedrol Masbernat, com a secretària
de l’Associació, faig constar que són els estatuts aprovats en data 09/09/2019
i contenen les modificacions aprovades per acord de:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada